Ölümlü, Yaralamalı veya Maddi Hasarlı Trafik Kazalarında Hangi Hareketler “Kusurlu” Sayılmaktadır?

Ölümlü, Yaralamalı veya Maddi Hasarlı Trafik Kazalarında Hangi Hareketler “Kusurlu” Sayılmaktadır?

Son yıllarda bilindiği üzere ülkemizde ölümlü, yaralanmalı ve maddi hasarlı kazalar artış göstermiştir. Güncel olarak 2018 yılını ele aldığımızda; 336 bin 556′ sı yerleşim yerlerinde, 91 bin 518’i bu yerlerin dışında olmak üzere polis sorumluluk bölgesinde 428 bin 74 trafik kazası meydana gelmiştir.

Kazaların 2 bin 712’si ölümlü trafik kazası, 183 bin 710′ u yaralanmalı trafik kazası, 241 bin 652’si maddi hasarlı trafik kazası olarak sonuçlanmış, Ülke genelinde geçen yılki kazalarda 3 bin 373 kişi hayatını kaybederken, 310 bin 109 kişi yaralanmıştır.

Bu kazaların çoğunluğu araç sürücülerinin dikkatsizlikleri sonucu meydana gelmiştir. Ufak bir dikkatsizlik çok acı ölümlere ve yaralanmalara sebep olmuş, acı ölümleri ve yaralanmaları bu kişilerin yakınları tarafından başlatılan hukuk mücadelesi takip etmiştir. Uyuşmazlık konusu gerek maddi gerekse manevi tazminat davalarında araç sürücüsünün kusuru fazlasıyla önem arz etmektedir. Sürücülerin ölümlü, yaralamalı veya maddi hasarlı trafik kazalarında ne durumda kusurlu olacağı mevzuatımızda açıkça izah edilmiştir.

Sürücülerin Asli Kusur Sayılan Hareketleri

2918 s. KTK m.84 (yön. m.157/a) da asli kusur halleri şu şekilde düzenlenmiştir.

Araç sürücüleri trafik kazalarında;

  1. a) Kırmızı ışıklı trafik işaretlerinde veya yetkili memurun dur işaretinde
    geçme,
  2. b) Taşıt giremez trafik işareti bulunan kara yoluna veya bölünmüş kara yolunda karşı yönden gelen trafiğin kullandığı şerit, rampa ve bağlantı yollarına girme,
  3. c) İkiden fazla şeritli taşıt yollarında, karşı yönden gelen trafiğin kullandığı şerit veya yol bölümüne girme,
  4. d) Arkadan çarpma,
  5. e) Geçme yasağı olan yerlerde geçme,
  6. f) Doğrultu değiştirme manevralarını yanlış yapma,
  7. g) Seride tecavüz etme,
  8. h) Kavşaklarda geçiş önceliğine uymama,

ı) Kaplamanın dar olduğu yerlerde geçiş önceliğine uymama,

  1. i) Manevraları düzenleyen gelen şartlara uymama,
  2. k) Yerleşim birimleri dışındaki kara yolunun taşıt yolu üzerinde, zorunlu haller dışında park etme veya duraklama ve her durumda gerekli tedbirleri almama,

l)Park için ayrılmış yerlerde veya taşıt yolu dışında kurallara uygun olarak
park edilmiş araçlara çarpma,

Hallerinde asli kusurlu sayılırlar. Ancak, kazada bu hareketlerden herhangi biri, kazaya karışan araç sürücülerinden birden fazlası tarafından yapılmış veya kaza bu hareketler dışında kurallarla yasaklamalara, kısıtlamalara ve talimatlara uyulmaması nedenlerinden doğmuşsa, karayolunu kullananlar için kusur oranı yönetmelikte belirtilen esaslara göre tespit edilir.” (KTK m.84)

Sürücülerin Hız Kuralların İhlal Edici Kusurlu Hareketleri

-Hız yüzünden direksiyona hakim olamamak,

-Öndeki aracı mesafe bırakmadan hızlı takip sonucu çarpmak,

-Seyir anında hız sınırlamasına uymamak,

-Hızını yol ve trafik koşullarına göre ayarlamamak,

-Hızla tali yoldan ana yola çıkmak,

-Kavşağa hızla girip, sağdaki araca öncelikli geçiş hakkı vermemek,

-Hızlı giderken virajda sollamak,

-Hava ve yol koşullarına aldırış etmeden hızlı seyretmek,

-Tehlikeyi gördüğü halde hızını azaltmamak,

-Aşırı hızla kontrolsüz geçiş yapmak.

 Sürücülerin Usulsüz Sollamadan Dolayı Kusurlu Hareketleri

-Karşıdan gelen aracı gördüğü halde, öndeki aracı sollama yapmakta direnme,
-Kaygan bir yolda öndeki aracı kontrolsüz sollamaya çalışmak,

-Usulsüz sollamayı görüp yavaşlamamak,

-Virajda, ilerisi görülmeyen yerlerde ve tepe üzerinde sollama yapmak,

-Emniyet kurallarını göz ardı ederek sollamak,

-Kavşakta sollayıp, dönüş yapmak,

-Duran bir aracı korna ile ikaz etmeden sollamaya çalışmak,

-Usulsüz sollama yüzünden kaldırımdaki araca çarpmak,

-Solladığı aracı dikiz aynasından görmeden yakından önüne çıkarak tehlike yaratmak,

-Sollayan öndeki aracın sollaması bitmeden sollamaya kalkışmak.

 Sürücülerin Diğer Kusurlu Hareketleri

-Elverişli mesafeden yayayı fark ettiği halde hızını azaltmadan seyretmek

-Geri manevra yaparken, arkayı kontrol etmeden kazaya neden olmak,

-Sert ve ani fren yaparak aracın devrilmesine neden olmak,

-Sollamayı imkan vermek için sağa yanaşıp hızını azaltmamak,

-Gereksiz şerit değiştirmek, kendi şeridinde gitmemek,

-Sürekli yol ortasından gitmek, ikaza rağmen sağa yanaşmamak,

-Yayaların yoğun bulunduğu yere hızla dalmak,

-Yol üzerindeki işaretlerin anlamına aykırı biçimde seyretmek,

-Aracın teknik bakımını zamanında yaptırmamak,

-Sollayan bir aracın ardından yanaşıp sollamaya çalışmak,

-Karlı ve buzlu havalarda tekerleklere zincir takmadan seyretmek,

-Yaya, hemzemin ve okul geçitlerinde yavaşlamamak.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Share on Social Media
Follow us on Social Media